Změny motoru



Každý řidič o tom ví své a každý automechanik také. I když za ním přivezou dva naprosto totožné vozy typem i motorem třeba po pěti letech provozu, motory rozhodně stejné nebudou. Možná jen na první pohled. Je to dáno například tím, co řidič používá jako palivo, zda kvalitní nebo ne, ale také jinými zásahy. Úpravy motoru na koleně jsou běžným zjevem, ale o těch se bavit nebudeme. My se podíváme na EGR ventil a jeho případné vyřazení z provozu. EGR je z anglických slov Exhaust Gas Recurcilation, tedy hezky česky recirkulace výfukových plynů. V podstatě a hodně zkráceně to funguje tak, že tato věc vrací část spalin zpátky do sání a tím způsobí ochlazení. Poté vychází z výfuku méně škodlivin.

moderní automobil

Ventil jako takový se časem pochopitelně zanese, takže se dříve vyndal, vyčistil a jelo se dále. Nyní to však již není tak jednoduché. Firma BMW to vymyslela jinak a dnes už to tak mají skoro všechny značky aut. On se totiž ten ventil musí přes elektroniku, tedy přes software nastavit do určité polohy, jinak každá operace s ním bude neúspěšná a amatér si tak udělá poměrně velkou škodu. Jen z pouhé neznalosti a touze ušetřit pár tisícovek. Takže si svým neprofesionálním zásahem neušetřil, ale naopak to pohnojil tak, že zaplatí pětkrát tolik co by zaplatil běžně.

moderní automobil

Odpojení EGR ventilu není skutečně žádná legrace, nejde totiž jen to jej zaslepit, ale je nutno také provést několik operací přes mini počítač, který to celé řídí. Ano, nedivte se, počítače jsou už dnes naprosto všude. EGR je tedy prý potřebné k tomu, abychom měli čistý vzduch, jak tvrdí zastánci tohoto nesmyslu. To, že jsou na moři lodě poháněné čert ví čím a vyprodukují za jeden den tolik škodlivin co auta za rok, na to se už tak nějak nehledí. Přesto všechno si řidiči nechávají EGR vypnout, protože se jim bez něj lépe jezdí, motor má stabilnější výkony a také se dost ušetří na palivu.